Struktura organizacyjna
Organami Zespołu Szkół w Łące są:
- Dyrektor Zespołu
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
Dyrektor Zespołu:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły
- reprezentuje szkołę na zewnątrz
- sprawuje nadzór pedagogiczny
- kieruje pracą Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji
- sprawuje opiekę na uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne
- dba o zapewnienie pracownikom warunków niezbędnych do realizacji zadań
- sprzyja tworzeniu dobrej, twórczej atmosfery pracy
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
- organizuje gospodarczą obsługę szkoły
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
Dyrektor Zespołu odpowiada za:
- zgodność funkcjonowania szkoły z obowiązującym prawem i Statutem Szkoły,
- poziom uzyskiwanych wyników nauczania i wychowania,
- bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
- celowe wykorzystywanie środków finansowych,
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej zgodnie z odrębnymi przepisami
- zabezpieczenie budynku, pomieszczeń,
- bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie jego zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor zespołu
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich ich członków o terminie i porządku zebrania Rady, zgodnie z jej regulaminem.
- Zebrania Rady Pedagogicznej zwołuje jej przewodniczący. Zebrania mogą być także zwoływane z inicjatywy organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady rodziców, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb
- Dyrektor zespołu przedstawia Radzie Pedagogicznej co najmniej dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy :
- zatwierdzanie planów pracy szkoły
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym wewnętrznego samokształcenia, wdrażania nowatorstwa pedagogicznego
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślania z listy wychowanków oddziału przedszkolnego
- uchwalanie statutu szkoły
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności :
- organizację pracy zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- plan finansowy zespołu
- wnioski dyrektora zespołu o przyznanie nauczycielom oznaczeń, nagród i wyróżnień
- propozycje dyrektora zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
- Rada Pedagogiczna dokonuje okresowej i rocznej analizy i oceny stanu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy i nauki.
- Rada Pedagogiczna ma prawo :
- występowania z wnioskiem w sprawie doskonalenia organizacji nauczania i wychowania
- wnioskowania do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora
- występowania z wnioskami do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub jego dyrektora
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna.
- Zebrania rady są protokołowane, protokół podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.
- Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora szkoły, organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły
- W celu wspierania działalności statutowej zespołu Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców.
- Rada Rodziców organizuje różne formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji zadań szkoły.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
- Wybór rady i jej skład osobowy:
- wybory do rad oddziałowych – sposób głosowania tajny,
- prawo wyborcze przysługuje jednemu z rodziców ucznia.
- wybory odbywają się na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym
- jeden z rodziców rady oddziałowej zostaje wybrany do rady rodziców szkoły
- rada rodziców uchwala swój regulamin, ukonstytuuje się i uchwali szczegółowy tryb i harmonogram pracy
- działające dotychczas rady w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów ustawy tj. do 30 września mają uchwalić szczegółowy tryb przeprowadzania pierwszych wyborów do rad oddziałowych i rady szkoły
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Do podstawowych zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi Szkoły wniosków i opinii we wszystkich sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów
- inspirowanie i współorganizowanie różnych form działalności uczniowskiej na terenie szkoły
- podejmowanie inicjatyw zmierzających do poprawy warunków organizacji nauki, poprawy estetyki pomieszczeń szkoły, organizacji czasu wolnego uczniów zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami
- organizowanie i pełnienie dyżurów na terenie szkoły i w jej obejściu
- dbanie o rzetelną realizację postanowień statutu dotyczących spraw uczniowskich
- współpraca z dyrektorem i Radą Pedagogiczną szkoły
- opiniowanie oceny pracy zawodowej nauczyciela
- współdecydowanie o przyznawaniu nagród i wyróżnień oraz stosowanie kar wobec uczniów
- Samorząd Uczniowski ma prawo do:
- zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i wymaganiami
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
- organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania zainteresowań
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły
- redagowania i wydawania gazetki szkolnej
- uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, w części obrad rozpatrujących problemy wnoszone przez uczniów
- okresowych spotkań z dyrektorem szkoły w celu zapoznania się z problemami funkcjonowania szkoły i z programami rozwoju szkoły, przedstawiania wniosków i postulatów uczniów
- udzielania poręczenia uczniom, którym ma być wymierzona kara porządkowa
- wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego