Zakres działania
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na podstawie w/w dokumentów.
Szkoła Podstawowa w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej
- przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie ponadpodstawowym
- zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się
- zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki i internetu
- daje możliwość młodzieży poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych, ze zdrowym stylem życia poprzez ścieżki edukacyjne w wychowaniu prozdrowotnym i ekologicznym z profilaktyką zaburzeń i patologii społecznej przez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami i korzystanie ze świetlic socjoterapeutycznych
- ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
- spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół ponadpodstawowych
- wycieczki do zakładów pracy
- projekcje filmów oświatowych
- pogadanki z zakresu proorienytacji zawodowej
- współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i poradnią medycyny szkolnej
- kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym
- organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju umysłowego dzieci i uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty
- uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę, szkołę i jej wyposażenie
- upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:
- konkursy ekologiczne
- wycieczki połączone z porządkowaniem otoczeniem
- apele i gazetki tematyczne
- działania praktyczne
- realizację proekologicznych programów
- przygotowuje uczniów do kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez udział w różnych formach zajęć rekreacyjno - sportowych, rozrywkowych, kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury
- zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów
- udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
- specjalnych form pracy dydaktycznej i wychowawczej
- indywidualnego doradztwa nauczycieli
- konsultacji w poradni psychologiczno - pedagogicznej
- kwalifikacji do zajęć specjalistycznych
- stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
- udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie szkoły
- udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów
- eksponowanie wytworów działalności wychowanków (prace plastyczne, techniczne, literackie i inne)
- realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania,
- umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami, zwłaszcza do:
- uczniów klas I - III poprzez:
- opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków
- opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu
- wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu uczniów
- uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:
- organizację zespołów kompensacyjnych
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką
- organizację zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej
- kierowanie do poradni specjalistycznych i respektowanie wskazań lekarskich
- uczniów mających trudności w nauce:
- konsultację w poradni psychologiczno - pedagogicznej
- organizację zajęć dydaktyczno - wyrównawczych
- pomoc dydaktyczną nauczycieli
- ścisłą współpracę z rodzicami
- uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierot:
- wywiady środowiskowe
- poznanie warunków domowych dziecka
- udzielanie pomocy doraźnej
- składanie wniosków do właściwych instytucji
- zapewniania dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej
- umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- udział w obrzędach i tradycjach lokalnych
- kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły
- poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości
- poszanowanie symboli narodowych i religijnych
- poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu
- udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem, w oparciu o zasady tolerancji i wolności
- zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie szkoły
- umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego
- upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców poprzez:
- zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego ( rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki )
- spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny
- listy do rodziców
- informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, wskazywanie drogi i sposobów pomocy w nauce
- organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami przebywającymi w szkole:
- nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie przewidzianym na w/w zajęcia
- w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć nauczyciele pełniący dyżury na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu szkolnym zgodnie z opracowanym planem dyżurów
- w czasie dyżuru nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom
Przedszkole w szczególności:
Realizuje cele, zadania wynikające z przepisów prawa a to:
- poprzez nauczanie i wychowanie przedszkolne wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb
- umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego, zgodnie z potrzebami poprzez opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków
- współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku
- organizuje pomoc dzieciom zaniedbanym środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierotom
- zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym
- wychowanek oddziału przedszkolnego może być przyprowadzany i odbierany przez rodziców (prawnych opiekunów) lub uprawnioną przez nich osobę zapewniającą bezpieczeństwo dziecku
- współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej
- na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci